Dni Dostępności Cyfrowej – strona archiwalna

Jesteś tutaj > Strona główna > Program DDC > III Dni Dostępności Cyfrowej

III Dni Dostępności Cyfrowej

W ramach III DDC, 6 października 2017 roku, przedstawiono ciekawe tematy w trakcie prelekcji oraz odbyły się praktyczne warsztaty w laboratorium komputerowym.

Niebieski piktogram tabletu, monitora i smartfona. Plakaty na tablecie i monitorze.

Program III DDC

Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne „Włączenie cyfrowe i społeczne: strony internetowe, audiodeskrypcja, multimedia” 

zapraszają na kolejne seminarium oraz warsztaty promujące i przybliżające tematykę równych szans i dobrych praktyk.

Patronat honorowy:  

Dziekan Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

prof. dr hab. Krzysztof Jarosz

oraz

Wiceprzewodniczący Intergrupy ds. ON Parlamentu Europejskiego w Brukseli

Marek Plura

„Uniwersytet widzi, słyszy, pomaga – integracja w sporcie i turystyce”

10.00 – 15.00

10.00 – 10.15 Powitanie Uczestników Seminarium – dr Izabela Mrochen, pomysłodawca i inicjator wydarzenia, Uniwersytet Śląski,

10.15 – 10.45  Włączenie cyfrowe – sport, turystyka i środowisko cyfrowe, dr Izabela Mrochen, Wydział  Filologiczny, Zakład Językoznawstwa

Stosowanego i Translatoryki, Uniwersytet Śląski, inicjator i pomysłodawca Dni Dostępności Cyfrowej

10.45 – 11.10 Kluby Kibica Niepełnosprawnego, mgr Michał Fitas, Prezes Ogólnopolskiej Federacji Kibiców Niepełnosprawnych, Wrocław

11.15 – 11.35 Judo – więcej niż sport dostępny dla wszystkich, dr Grzegorz Służałek, Trener Judo Klasy Mistrzowskiej 3 Dan,

Klub Sportowy KS Budowlani Sosnowiec

11.40 – 12.00 Cyfrowe przetwarzanie danych w turystyce wsparciem osób niepełnosprawnych, dr Tomasz Szewc,  Politechnika Śląska,

Wydział Organizacji i Zarządzania

12.00 – 12.25 Couchsurfing jako sposób poznawania świata przez niewidomych , Paweł Masarczyk,  Wydział  Filologiczny,

Instytut Kultur i Literatur Angielskich, Filologia Angielska: Kultura-media-Translacja

12.25 – 12.50  Przerwa kawowa

12.50 – 13.40 Wsiądź do pociągu …- podróż bez barier , mgr Piotr Czarnota, PKP ICC                      

13.40 – 14.00 Blind Football – mgr Martin Jung, Klub Sportowy Tyniecka NWP Kraków

14.00 – 14.20 Wykluczenie cyfrowe – Word Press, mgr Łukasz Folda, Specjalista ds. multimediów i projektów internetowych, www.rubisco.pro

14.20 – 14.50 Panel dyskusyjny – zamknięcie seminarium

15.00 – 17.45 Zapoznanie uczestników seminarium z zasadami WCAG 2.0 w trakcie warsztatu  w pracowni komputerowej

Warsztaty

Program  warsztatów III Dni Dostępności Cyfrowej

(warsztaty odbywają się w sali komputerowej 2.54, I piętro, segment pomarańczowy, Budynek Neofilologii w Sosnowcu, ul.Gen. Grota Roweckiego 5) 6 października 2017 (piątek) odbędą się warsztaty wprowadzające techniki i strategie przygotowania dostępnych gier komputerowych dla osób z dysfunkcją wzroku oraz warsztat wprowadzający do poprawnego przygotowania dokumentów w formacie PDF zgodnie z wytycznymi WCAG 2.0, które obowiązują w Polsce od kwietnia 2012 roku.

Warsztaty poprowadzi: dr Izabela Mrochen

Część I warsztatów

15.00 – 16.15 „Usłyszeć i zobaczyć – obraz i tekst w środowisku cyfrowym”  

Krótki opis warsztatu:

Uczestnicy warsztatów zapoznają się ze sposobem dodawania alternatywy tekstowej do ilustracji, obrazu, zdjęcia, wykresu, itp w dokumentach w formacie doc/docx/ppt/pdf. Ponadto każdy uczestnik sprawdzi poprawność zastosowania atrybutu w kodzie HTML.

Część II warsztatów

16.30 – 17.45 „Multimedia w cyberprzestrzeni – film, animacja, komiks, infografika interaktywna” 

Krótki opis warsztatu:

W trakcie warsztatów zostaną zaprezentowane techniki poprawnego przygotowania wersji tekstowej w postaci transkrypcji oraz audiodeskrypcji w oparciu o zasady WCAG 2.0 rekomendowane przez Konsorcjum W3C. Uczestnicy poprzez ćwiczenia praktyczne przygotują krótkie opisy do interaktywnej infografiki zaprojektowanej samodzielnie na platformie cyfrowej. Ćwiczenia wprowadzą uczestników w świat dobrych praktyk i przygotowanie materiałów zdygitalizowanych  w taki sposób aby ułatwić odbiór informacji poprzez zastosowanie technologii asystującej tj czytniki tekstu.

Skip to content